maandag 24 september 2007

Dam tot Damn

Waarom zou je ruim 16kilometer willen rennen in warm weer met nog 50.000 gekken? Tja dat is een goede vraag. Na bijna 25 jaar deze genetische onvermijdelijkheid te hebben onderdrukt (vader, moeder, iedereen loopt) vond ik mij oktober vorig jaar, net terugkerend van het Oktoberfest, opeens rennend op de weg. De eerste keren was ik al kapot met mijn eigen huis nog in zicht maar langzaam aan ging het steeds beter. Eerst 4 kilometer, langzaam naar 10kilometer en nu, nu was ik klaar voor de Dam tot Dam loop. 10 Engelse mijlen, ofwel 16,1 kilometer.

Ik had voor de zomer het plan om het binnen 1uur en 20 minuten te lopen. Dat is dus ongeveer 12 kilometer per uur. Dat lag eigenlijk ook wel op schema totdat ik besloot 4 weken in augustus op vakantie te gaan en niet te trainen en dan vervolgens 2 weken na de vakantie goed ziek te zijn met hoge koorts. Dat is allemaal niet erg handig voor de conditie. Dus nog paar keer getraint en vorige week zondag de laatste test of ik het aankon of niet.

Met een beetje knikkende knieën en geëscorteerd door Martine stond ik te wachten in mijn startvak. Ik startte nog bij de eerste 10.000, waardoor ik om half 12 werd weggeschoten. Vooral rustig beginnen was het devies. Door de IJ-tunnel, langs smalle dijkjes, lieve mensen met water en fruit, mensen die hel-e-maal kapot gingen kwam ik langzaam maar zeker richting Zaandam. na ongeveer 5 kilometer vond ik wat mensen die wel een lekker tempo liepen en daar meegelopen tot aan kilometer 11 waarna ik versnelde want ik bleek toch wat te langzaam te gaan naar eigen smaak. Ik dat dus een mooi oplopend schema en na 1 uur en 35 minuten liep ik over de finish.

Na de finish opgevangen door Martine, Frank en Tari. Ik was eigenlijk nog zo fris als een hoentje en was al bijna tegen de richting in nog een keer het parcours gaan lopen. Voor de eerste keer ben ik wel tevreden maar volgend jaar moet het echt binnen die 1uur en 20 minuten, dat is een minuut per kilometer sneller.

Tijd 1:35:35
Snelheid 10,102 km/uur

Tussentijden (verschil)
3 kilometer 18:44
5 kilometer 30:31 (30:31)
7,5 kilometer 45:08
10 kilometer 1:00:10 (29:39)
12,5 kilometer 1:15:21
15 kilometer 1:29:41 (29:31)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk om te lezen.
Ik was altijd de grootste hardloop-hater in de wijde omtrek. M'n vader loopt marathons, en m'n zusje en moeder lopen allebei minstens 1x id week.
Maar vorig jaar in het publiek van de Dam tot Dam was ik toch wel aangestoken en bovendien voelde ik letterlijk de noodzaak wat meer aan sport te gaan doen (woon op 2 hoog). Halverwege december begon ik enthousiast met intervallen, wat al gauw een hoop verbetering opleverde. Helaas bleek voor de zomer dat ik de 16 km niet zou halen, en al helemaal niet met een tijdslimiet van 2 uur.
Nu ga ik eerst eind oktober meedoen aan de VUmc-gebouwenloop (http://www.vumc.nl/gebouwenloop 5 of 10km), mijn eerste loop!
Volgend jaar toch echt wel de Dam tot Dam...hopelijk.

Carmen zei

Hmpf, hardlopers zijn doodlopers.

Zelfs als ze er op de foto-finish nog verdomd fris uit zien.

Unknown zei

alle respect hoor! maar één ding is me nog steeds niet duidelijk... WAAROM???????

Pindakäse zei

Hardlopen, hinkstapspringen, rohnraderen... zo heeft iedereen zijn eigenaardige hobbies :)