dinsdag 30 september 2008

Duiken fotos

Zo, duiken in de Rode Zee is indrukwekkend. We hadden natuurlijk nog flink geoefend met duiken in de grevelingen dus we gingen bij de eerste duik gingen we vlekkenloos onderwater. Wel spannend wat ik heb voor het eerst mijn onderwaterbehuizing voor mijn camera gebruikt en Martine voor het eerst haar duikcomputer. Beide gingen goed net zoals de eerste duik

De eerste duik hebben we gedaan bij de 'lighthouse' in Dahab. Een best bekende plek en een rondje om een flink stuk koraalrif gemaakt. Gelijk al de eerste duik zoveel mooie dingen gezien dat ik niet wist waar ik moest kijken, laat staan wat ik moest fotograferen.

Fotograferen onderwater is trouwens best lastig. Zo anders licht en bewegingen dat het niet helemaal zo gaat als ik wenste. Maarja je hebt er ook cursussen voor terwijl ik gewoon maar wat doe.
De koraalduivel! Die stond hoog bovenaan ons lijstje van vissen die we graag wilde zien en gelijk de eerste duik hebben we er 3 bij elkaar gezien. Elke duik erna hebben we er minstens een gezien dus het was dus niet de moeilijkste vis om te spotten. Wel een hele mooie!

Gisteren was de eerste duik in 'the Bells & the Blue Hole'. Dit is een hele bekende duikstek maar ook een heel beruchte. In het kader van vakantievoorpret had ik in youtube 'dahab' en 'diving' ingetypt en het resultaat waren allemaal duikongelukken die in de bluehole waren gebeurd. Dat was weinig voorpret dus. De blue hole is een soort lagune dat met de zee is verbonden door een gat op ongeveer 65m diepte. Veel mensen hebben geprobeert daar doorheen te duiken en het niet gehaald. Dat waren wij dus niet van plan aangezien het sportduiklimiet op 40m ligt. Het pas ernaar toe met alle gedenkstenen van mensen die daar overleden waren was nog steeds niet echt opbeurend. De duik zelf was prima. Naar een redelijke diepte van 25m lang een muur waar de bodem niet te zien was. Een baracuda gezien (is dat niet een glijbaan in Duinrell?) en over de blue hole gezwommen. Wat vooral indrukwekkend aan deze duik was het blauw, overal en oneindig veel blauwe zee.

De tweede duik was in ' the canyon'. Hier is foto van hierboven en hieronder. Hier duiken we naar een barst op de zeebodem. We duiken vervolgens deze barst binnen en duiken een stuk binnen deze barst. Tot een diepte van 30m. Als je dan naar bovenkijkt krijgt je van die mooie shots als hierboven.
Even een stukje verder in de Canyon zag ik deze mega grote Baars. Ik kreeg hem niet goed op de foto (blijf dan ook stil liggen) maar hij was volgens mij wel 1,5 meter!

Martine met haar Nitroxtank op haar rug.

Rolf kijkt onderwater scheel.
Maar ook bovenwater vermaken we ons prima. Banenenpannenkoeken met honing en een gebakken ei als ontbijt terwijl we aan de zee zitten.

En na het eten aan de Sheesa.
Appel, honing, kersen, mint... gewoon alle smaakjes af.

Vandaag niet duiken want vannacht gaan we naar Mt. Sinai. Een klim naar bijna 2300m. Die doen we in de nacht zodat we de zonsopkomt kunnen zien vanaf deze heilige berg. Voor zowel de joden, de christenen als de moslims is de Sinaïberg een heilige berg. Het is de berg waar God volgens de traditie de Tien geboden aan Mozes gaf. Daarna in de ochtend lopen we door naar het Katharinaklooster. Morgen zijn we dus gebroken en slapen we alleen nog maar. Misschien nemen we weer een massage (in Cairo ook al een keer gedaan, bijzondere ervaring. Vertel ik nog wel een keer). Donderdag, vrijdag en zaterdag wel weer duiken. Eerst naar de Thislegorm, een Duits oorlogswrak dat nog vol ligt met motoren uit de oorlog en vrijdag naar een duikplek waar je alleen kan komen per kameel.

Kortom wij vermaken ons nog wel!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

mooie foto's.

Oh, neem een enfield en BSA uit de Thislegorm (of hoe heet die boot) voor me mee. die wil ik wel!

Frank en Tari zei

hey!
ziet er goed uit!!
lekker ontbijtje! mag je ook wel voor mij komen maken:-)