woensdag 3 december 2008

Een keertje een goed vega product

De vegetariërs onder u hebben al gemerkt dat de vegetarische trend wel voorbij is. Een paar jaar geleden was vegetariër zijn helemaal hip, of als ik de allerhande en de boodschappen mag geloven, vooral de deeltijdvegetariër en de ik-laat-me-vlees-voor-één-dagje-staan-vegetariër. Hierdoor kwamen de rekken bij de supermarkt aardig vol te staan met nep-vlees en andere vegetarische producten. De laatste 2 jaar is dit weer in een rap tempo afgenomen. Zo had de Albert Heyn bij mijn werk, op het Gelderlandplein, een hele stellage met vega-producten. Deze ruimte werd later steeds meer ingenomen door eerst hele kippen op de onderste plank en steeds meer kipproducten als kipkluiven, kipstukjes, kipfillets en kip-weet-ik-veel-wats.

Nu ben ik als vegetariër geen fan geweest van al die vleesvervangers. Over het algemeen smaakloze en onnodige producten. Zeker als je veel oosters, Indiaas en Mediteriaans kookt mis je echt geen vlees(vervangers). Nu reken ik overigens tofu niet als vleesvanger. Want tofu is tofu, gewoon een product. Zeker niet gemaakt als vleesvervanger.


Maaarrrr... waar ik met deze hele lang intro naar toe wilde, is dat er nu vegetarisch product op de markt is dat simpelweg wél geniaal is. Eigenlijk is het al een tijdje op de markt (hoewel er al 2 jaar 'new' op de verpakking staat) maar ik heb het volledig herontdekt. Het is de 'vegetarian tacomix'. Een mix van kruiden van soja dat een beetje op gehakt lijkt. Gemixt met een blikje tomatenblokjes (niet de instucties volgen op het pakje, gewoon zo een blikje tomaten werkt het beste) heb je prima basis voor elke mexiaanse maaltijd. Als het even kan probeer dan ook frijoles refritos (refried beans) te scoren en je krijgt echt een maaltijd dat niet te versmaden is. Of het nu de vulling van je enchilladas, fajitas, burritos of samen met de nachos uit de oven.

De enige plek waar ik weet waar het te krijgen is, is het de groooote Dekamart in wormerveer. Ik weet heel toevallig dat de pakjes van deze Dekamart ook ge-exporteert worden naar een bepaalde restaurant in een bepaalde dorpje op een bepaald eiland in Griekenland.

Geen opmerkingen: