vrijdag 3 augustus 2007

Duiken in de strak azuurblauwe zee van Kroatie

Na een lange en ongemakkelijk nachtreis van Zagreb naar Split,
(we hebben 10 uur in de trein gezeten ipv 8 uur), zijn we inmiddels 4 dagen op het mooie eiland Korcula in Kroatie. Dinsdag werden we, van de boot, door iemand van de duikschool opgehaald en naar de duikschool gebracht. Hier werden de lesroosters verteld en ik kon direct aan de slag met een 3 uur durende dvd over duiken. Joepie,dacht ik zo,maar het bleek erg moeilijk om na de reis die we erop hadden, niet in slaap te vallen. Na de halve dvd gezien te hebben besloot ik dat het mooi was geweest. Op naar het appartement, waar Rolf klaar zat met het eten. Het appartement is relaxed, de airco staat op 27 graden, we hebben als we ons best doen uitzicht over de baai en een klein haventje.

De eerste duikervaring voor mij was niet zo heel erg positief.
Na wat gepoedel en kleine oefeningen in ondiep water, mocht er dan echt gedoken worden.

Samen met mijn juf Kitty en de rest van het klasje was het de bedoeling om langs het touw af te dalen. De juf voorop daarna ieder 2 aan 2 naar beneden, mijn buddy en ik als laatste.
Helaas voor mij was mijn buddy een freediver en hij dook/zwom in een keer naar 8 meter diepte.
Terwijl ik, als onervaring duiker erg veel moeite heb met het afdalen. Het klasje was al beneden en mijn buddy die bij me moest blijven was te ver weg. Ik besloot om me maar aan het touw naar beneden te trekken, dit was achteraf gezien heel erg stom van me. Want ik kwam met mij voet vast te zitten in het touw, waardoor ik niet meer omhoog of omlaag kon komen. Ik raakte volledig in paniek , wist naar boven te komen en om hulp te roepen, alleen niemand op de boot hoorde me. Terwijl ik dit deed kreeg ik een golf water binnen. Nu raakte ik echt in paniek en ik dacht voor een moment echt dat ik zou verdrinken, gelukkig was daar mijn buddy opeens weer. Hij heeft mij samen met de mensen op de boot weer enigszins weten te bedaren. Ik besloot ter plekke om nooit meer te duiken. Na enige aan dringen van Juf Kitty, besloot ik om in ieder geval die dag zeker niet meer te duiken en de andere dagen, dat zouden we dan nog wel zien. Dit alles gebeurde woensdag, o ja de dag dat ik jarig was.




Het is nu vrijdag en ik heb inmiddels 1 duik naar 8 meter gemaakt, 1 naar 14 meter en naar 18 meter.
Vandaag heb ik les gehad in ondiep water, tot een meter of 6. En morgen ga ik mijn 2 laatste duiken doen en daarna een examen afleggen. Mocht ik hiervoor slagen, waar we maar even vanuit gaan, dan mag ik mezelf Open water diver, noemen. Te cool!!



Zondag nemen we de boot naar Dubrovnik, hier zullen we vermoedelijk een dag of 4 blijven.
We gaan een paar dagtrips maken, naar Mostar in Bosnie en naar het eiland Minjet, dit ligt voor de kust bij Dubrovnik en dit is het mooiste eiland van Kroatie, is ons verteld.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Martine en Rolf,

Tering, wat een verhaal. Wel goed van je dat je alsnog bent gaan duiken na dit voorval! Heldin!
Ik hoop dat jullie het er nog maar lekker van zullen nemen.

Overigens, die foto van jouw Matine, je kan zo in Amsterdamned part two! Haha alleen ben jij veel knapper dan die serie moordenaar hoor (die was namelijk echt lelijk)!

Nou duikse allebei!
Kus,
Ann.