vrijdag 3 augustus 2007

Duiken

Ik ben een paar dagen met mijn kop onder water geweest. Kroatie is een van de mooiste duiklanden van Europa dus we konden natuurlijk niet alleen maar aan het land blijven. Daarom zijn we naar Vela Luca op Korcula vertrokken.

De afgelopen dagen heb ik veel moois mogen zien onder water. Al was het er bijna niet van gekomen. Bij controle van mijn gegevens bleek is nog helemaal niet geregistreerd te zijn bij PADI (wereldwijde overkoepelende duikeorganistie) als gebreveteerde duiker. Dat was even zweten en balen maar na wat telefoontjes van de duikschool naar Lesbos (waar ik vorig jaar alles gehaald heb) en wat faxen heen en weer kon ik als nog het water in. Ik heb trouwens mazzel gehad want mijn examen van duiken was vorig jaar op 2 augustus en dat moet binnen 1 jaar geregisteerd zijn. De datum van onze eerste duik en dus gelijk de geregistratie van het papierwerk van vorig jaar was op 1 augustus, dit had dus geen dag later gemoeten.

Ik heb 2 dagen gedoken op 3 verschillende locaties. De mooiste duik heb ik gisteren gemaakt. Dit was in de "blue hole". Eerst afdalen naar 30 meter diepte en tussen mooi gekleurde sponsen een grot in. Een flink stuk door een grot zwemmen waar het barste van de vissen en vervolgens uitkomen in de Blue hole. Dat is een stuk in de grot waar zonlicht in kwam met als gevolg supermooi licht inval. Zie de foto hiernaast. Daarna nog verder de grot ingeweest waar we hele rare, mooie en enge dieren, planten en ander gespuis hebben gezien. Het enge van in een grot duiken is dat je niet weg kan komen naar boven en makkelijk verstrikt kan raken maar gelukkig ben ik veilig, behalve wat nasty schrammen op mijn hand, weer in de boot geklommen.
Tussen de duiken door lekker op de boot gelegen met als gevolg dat ik nu een beetje last heb van een "British Tan". Had ik me maar gewoon ingesmeerd...
Ik ben nu klaar met het duiken en ben weer een brevet verder om misschien ooit zlef duikjuf te worden. We hebben gedoken bij de Croatian Divers en dat kunnen we zeker aanraden.
Verder gaat alles prima, overmorgen reizen we weer verder aangezien Martine nog mag duiken. Op naar Dubrovnic en daarna weten we het nog niet.
Nu gaan we nog genieten van dit fijne plaatsje, dat we in vele opzichten doet denken aan Molyvos van vorig jaar, en u hoort weer snel van ons!

Geen opmerkingen: