zondag 31 januari 2010

Victoria

We waren eigenlijk van plan om een weekendje naar Seattle te gaan, maar helaas bleek dat een beetje te duur te worden aangezien ons werk, en daarmee dus het geld verdienen, nog moet beginnen. Maar om toch even uit Vancouver weg te zijn, hebben we een weekendtrip gemaakt naar Victoria. Een soort weekendje weg tijdens de wereldreis. Victoria is de hoofdstad van de staat British Colombia en het ligt op Vancouver Island. Qua groote zou je verwachten dat Vancouver de hoofdstad van de staat zou zijn, maar niet dus. Om het nog raarder te maken: De stad Vancouver ligt niet op Vancouver Eiland.

We hadden ook een beetje het gevoel dat we een weekendje naar Texel gingen. De reistijden en de gigantisch ferry deden daar nog meer aan denken. Alleen het eiland is wel een beetje anders dan Texel. Zo is het Vancouver Eiland groter dan heel Nederland. Het is een ruim 500 km lang eiland. Wij gingen alleen naar Victoria. Een grote stad met het gevoel van een klein knus stadje. De naam doet niet alleen Brits aan, de stad zou ook Britser zijn dan een echte Britse stad.
De wekker stond om 6 uur, dat waren we al tijden niet meer gewend. Dus half slaperig hebben we de reis met de trolleybus, skytrain en gewone bus naar de pont in Tsawwassen (waar? Tsawwassen!) genomen. De tocht met de ferry was heerlijk. We voeren langs de Southern Golf Eilandjes. Kleine eilanden met veel dennebos en een woeste kust. Het weer werkte ook mee: het was vrieskoud met een winterzonnetje. Alleen ontbraken de Orka's nog. Die zijn er helaas alleen tussen april en oktober. Na het stuk varen bleek gelijk dat ze een Britse feeling aan het eiland wilde geven want er stonden dubbeldekkers klaar om de mensen naar de stad te vervoeren.

Nog voor 12 uur begonnen we aan de wandeling door de stad. Het was nog steeds fantastisch weer. De afgelopen maand in Vancouver hebben we wel geteld 2 dagen geen regen gehad en de vorm van de zon waren we al helemaal vergeten dus dit was erg aangenaam. We zijn een beetje door de straten van Victoria gezigzagd. Langs het water gelopen van de Inner Harbour, de winkelstraat van Governmentstreet en de kleine, en de oudste van Canada, Chinatown verkend. Na een flinke wandeling door Victoria hadden we alleen werkelijk geen idee waarom er in elke reisgids staat dat Victoria zo Brits is. Je kan een afternoon tea halen bij het Empresshotel (voor 60 dollar!), er zijn wat Britse pubs en hier en daar staat Fish & Chips op het menu maar verder is het een gewoon modern leuk stadje.

Als bierliefhebber is Victoria een fijne stad. De stad heeft een eigen brouwerij net zoals alle andere dorpen en steden op Vancouver Eiland. Daarnaast hebben bijna alle pubs in Victoria een eigen microbrouwerij. Dus in elke pub kan je weer nieuwe biertjes proeven. Dit zijn soms geniale IPA's tot waardeloze brown ales. Het lekkerste bier van een brewpub hadden we al gevonden op dag 1. Nadat we het centrum van Victoria hadden verkend, zijn we een lange wandeling gaan maken langs het water. Een leuke wandeling langs wat strandjes, de watervliegtuigterminal en bovendien met mooie winterse beelden van Victoria. Na deze wandeling kwamen we bij Spinakkers aan. Een pub aan het water waar je de watervliegtuigen de hele tijd kon zien stijgen en landen in de haven. Hoewel het kaasplankje hier erg treurig was, waren de 'Blue bridge double India pale ales' hier niet te versmaden. Een mooie nachtelijke wandeling terug en nog wat eten in Chinatown was het einde van een fijne eerste dag Victoria.

De volgende dag bleek het weer nog steeds fantastisch en zijn we de hele dag buiten gebleven. We hebben van de buitenkant het parlements gebouw gezien dat 's avonds wordt verlicht alsof het de voortuin van een Frans Bauer-fan tijdens de kerstdagen is. Daarna zijn we een stuk de natuur in geweest. Net zoals Vancouver heeft ook Victoria een gigantisch park. Hier hebben we een flink stuk gelopen en na een pittig stukje heuvel op lopen kwamen we bij een uitkijkpunt. Helaas bleek dat je op dit uitkijkpunt van de andere kant met de auto kon komen. Vanaf het uitkijkpunt hebben we nog een heel stuk langs de kust gelopen. Je kon de bergen van Olympia Park (dat is in de VS) aan de overkant zien liggen. Na een stukje klauteren door doornstruiken (ik heb nog steeds doorns in mijn handen zitten) kwamen we op het strandje. Kraakhelder water maar helaas nog steeds geen walvis gezien.

De laatste dag was het weer zoals we het de afgelopen maand alleen maar hebben gezien. Grijs, nat en naar. Alleen dit keer was het niet zo erg want we hadden een museum op het programma gezet. Het British Colombia Museum, een groot museum over de geschiedenis, de natuur en vooral veel over de 'first nations', dit wij nog simpelweg de Indianen noemen. Ook is er een grote IMAX bioscoop met natuur-en cultuurfilms. In eerste instantie wilde we 'IMAX under the sea' zien maar we hebben dit op het laatste moment gewijzigd in een film over Freediving. De wereld van het 'gewone' duiken is ons ondertussen redelijk bekend maar het Freediven is een volledig andere wereld. Fantastische beelden van mensen die met een hap adem en zonder enige hulpmiddelen naar 80 meter diepte duiken of mensen die met hulpmiddelen naar dubbel zo diep gingen. Debiele dieptes op één ademteug.

Daarna was het tijd op de laatste brewpubs te bezoeken om de volgende dag weer met de boot terug naar het vaste land van Canada te gaan. We hadden nog een paar dagen 'vrij' om 28 januari dan toch echt te beginnen met werken.

Anoniem zei

Happy birthday Rolf! x van Ann.

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Unknown zei

Rolf, jij houdt toch ook van Alexisonfire?
Waren jullie daar misschien bij? :o

Pindakäse zei

Daar waren wij inderdaad bij. We waren net voordat het optreden begon naar achteren gegaan omdat we het niet veilig vonden door het geduw en de vele debielen die daar rond liepen. Dus zijn daar een beetje ontsnapt.

De band deed het trouwens wel heel goed