maandag 30 november 2009

Antigua, Guatemala

Ondanks dat ik hondsberoerd was, hebben we toch besloten om verder te reizen. We hadden nog pilletjes gekregen van Frank en Tari uit Azie tegen wagen-en zeeziekte dat hopelijk ook werkte tegen gewoon misselijk zijn. Gelukkig werkten die pilletjes goed, ik kan me bijna niets van de hele reis herinneren! In Antigua hebben we in plaats van een hostel een hoteltje genomen zodat ik een beetje op kon knappen. Een hotel met deverdacht Nederlandse naam: Asjemenou, hoewel we toch geen Nederlandse eigenaar zijn tegengekomen. Het hotel zat in een oud nonnenklooster met een mooie binnenplaats. Daar ben ik in twee dagen weer helemaal opgeknapt.
Antigua zelf is een mooie koloniale stad dat meer Spaans-Europees aanvoelt dan Centraal Amerikaans. Een heel mooi stadje met vrolijke kleuren en klinkerstraatjes. Alles ziet er netjes verzorgd uit en het is allemaal gericht op toeristen met talloze restaurants, barretjes, touroperators en veel taalscholen. Er staan verschillende mooie kerken, kathedralen en kloosters in de stad.

Nadat ik weer helemaal gezond was, zijn we weer verhuisd naar een hostel met de exotische naam Ummagumma, met een heerlijk dakterras met een mooi uitzicht.

Niet heel ver van Antigua is een van de meest actieve vulkanen van Guatemala. Die moest natuurlijk beklommen worden. We hadden een gids en een groep die er flink de vaart in had zitten. We renden bijna naar boven en waren dan ook een kwatier sneller boven dan aangegeven was, terwijl we normaal juist elke aangegeven tijd met twee vermeldigvuldigen. Naast dat het dus op deze manier een pittige beklimming was, waren we ruim voor zonsondergang boven en vertrokken zelfs alweer van de top terwijl de zon nog niet onder was. Dat was heel erg jammer, want dat was juist waarom we de vulkaan juist zo laat op de dag beklommen. Nu konden we de lava niet heel goed zien. Achteraf begrepen we dat er op andere dagen groepen veel dichter bij de krater konden komen, maar dat was deze avond niet nodig want de vulkaan was zo actief. Regelmatig vlogen er gloeiende brokken rots naar beneden. Hoewel we dus geen mooie lavastroom zagen, waren die vliegende rotsblokken ook erg bijzonder.

Al-met-al was Antigua een mooie stad maar zeker geen 'Trip-Maker'. We hadden al zoveel goede verhalen gehoorde over Antigua, dat het misschien zelfs een beetje tegenviel. Misschien door het laagseizoen, of is het alleen leuk als je er Spaans leert of als je een schreeuwende Engelse bent, maar San Cristobal (ook een Koloniale stad) vonden wij op alle fronten leuker.

We lieten Antigua en Guatemala achter ons door een bus om 4uur in de ochtend (ochtend? Nacht!) te nemen naar Copan Ruinas in Honduras. De reis was een van de prettigste reizen die ik heb meegemaakt. Ten eerste zat het busje niet vol, dus er was genoeg ruimte voor de benen maar wat het vooral een fijne rit maakte was het uitzicht. De zon kwam langszaam op achter heel veel mooie hoge bergen. We passeerden mooie kleine dorpen en af-en-toe moesten we stoppen omdat er paarden of koeien (met gigantische horens) op de weg stonden. Zonder het echt door te hebben waren we opeens al op de grens en niet veel later waren we in Copan Ruinas!