dinsdag 2 november 2010

Bogota

Hoewel eigenlijk wordt afgeraden om als toerist nachtbussen te nemen konden we het toch niet laten. Een tocht van minimaal 8 uur en dan om half 11 vertrekken is natuurlijk tamelijk ideaal. Dachten we... Er werd gezegd dat de tocht van San Gil naar Bogota 8 uur duurt. We hoorden van veel mensen dat er problemen waren met de weg (weg was bedolven onder een steenlawine) en daardoor de reis naar Bogota een paar uur langer zou gaan duren. We vonden dat niet zo erg want dan zouden we op een beter tijdstip aankomen dan het vroege half 7. We hadden prima grote stoelen en we waren zowaar een beetje aan het slapen in de bus. De bus was aardig aan het doorrijden en we stuiterde soms uit onze stoel maar het ging allemaal prima, tot iets over 4'en. Iedereen begon uit te stappen. Ik had een Kosovo-flashback en inderdaad: de buschaffeur had zodanig doorgereden dat we er al waren. Sta je dan om kwart over 4 in een buitenwijk van Bogota. Bogota ligt op ruim 2.600m hoogte en het was steenkoud. Gelukkig stonden er wel taxis bij het busstation en sprongen we dus maar snel in een taxi om naar ons hostel te rijden. In het hostel hadden ze gelukkig nog 2 bedjes over en hebben we de rest van de ochtend geslapen voordat ons Bogota avontuur begon.

We werden laat in de ochtend weer wakker met vreslijke honger, dus snel op zoek naar wat voedsel. Nu is Bogota naast de politieke hoofdstad ook de culinaire hoofdstad van Colombia. Hier is zeker wel wat anders te vinden dan de standaard kip, rijst en bonen of de maispannenkoekjes. Na ongeveer 100 seconden te hebben gelopen vonden we een arabisch restaurant met falafel, vleesgerechten en heerlijke sapjes. Een lekker begin aan onze trip in Bogota.

Een paar jaar geleden was Bogota nog heel onveilig om te bezoeken, nu is het een van de hoogtepunten van de reis naar Colombia. Er staat nu op elk kruispunt een politie of een legermannetje met volautomatische geweren om de boel een beetje veilig te houden. We sliepen in La Candelaria, het oude Koloniaalse centrum van de stad. Dit is overdag nu een veilige wijk, toch wordt er heel sterk afgeraden om hier als het donker is in je eentje rond te lopen.

Wij waanden ons in ieder geval veilig en na onze brunch begonnen we te wandelen door het centrum. Het is niet echt een heel mooi oud centrum, maar het had zeker zijn charme. De eerste stop die we maakten was in het museum van Botero. Colombia's meest beroemde schilder, waarschijnlijk heb je wel eens iets van hem gezien. Het is de schilder die alles dik schilderd, voornamelijk dikke vrouwen maar ook dikke poedels, dikke bananen en dikke zelfportretten (is hij zelf eigenlijk wel dik?). Het Botero museum is onderdeel van een hele groep musea en aangezien ze allemaal gratis waren, hebben we geslenterd door de verschillende musea.

Na de musea zijn we verder door La Candelaria gelopen en kwamen we uit op Plaza Bolivar (had ik niet gezegd dat alle grote pleinen in Colombia zo heten). Op dit plein zijn vooral veel duiven en wat grote gebouwen. Na nog wat marktjes en een leuke studentenkroeg vonden we onze weg terug weer naar het hostel om daar nog wat Club Colombias of Aguila's te drinken met andere reizigers.

De volgende dag was een zondag en de zondag is een speciale dag in Botota. Er zijn eigenlijk 3 activiteiten die je kan doen op zondag. Je kan een pelgrimstocht doen naar een kerk op 3200m hoogte, er zijn door de hele stad markten en zondag is een fietsdag. Nu is Bogota sowieso al een goede fietsstad doordat er honderen kilometers fietspaden door de stad lopen, maar op zondag maken ze nog eens honderen kilometers weg autovrij. Elke zondag fietsen, lopen en skaten er een miljoen mensen door de straten! Bogota wordt op zondag dan ook ciclovia genoemd. Langs deze wegen staan heel veel fruit en eetstandjes. Er zijn wat georganiseerde fietstochten, maar we wilden eigenlijk een beetje zelfstandig dit wekelijkse fietsevenement bekijken en enkele van de markten bezoeken. Deze markten zijn beroemd om veel bloemen (Colombia is na Nederland het groote bloemenexporterende land), vlees&vis (de producten op de markt zijn zo vers dat voor je ogen de kippen worden geslacht) en groenten &fruit. We hebben hier heerlijk ontbeten met verse sapjes, arepa's en aardbeien tussen al het exotische fruit.

We zaten dan wel niet op de fiets maar wij hadden onze eigen avontuur in het licht complexe bussysteem van Bogota. We waren op weg naar het noorden van de stad. Het luxere deel van de stad en dat zag je ook gelijk aan de huizen, straten en winkels. Ongeveer 5 kilometer van het oude centrum heb je 'zona rosa' waar veel moderne winkels, restaurants en barretjes zijn. Nadat we hier met een wafel en een crepe geschuild hadden voor de regen zijn we weer terug gegaan naar La Candelaria.

De laatste dag in Bogota was de meest heldere dag en zijn we daarom naar Monserrate gegaan. Het had ons wel een uitdaging gevonden om naar boven te lopen, maar helaas wordt dit afgeraden van wege het gebrek aan veiligheid. Er gaat ook een treintje naar boven, wat het allemaal wel erg gemakkelijk maakte. Boven op de berg staat een klooster wat voor alle zieken en kreupele mensen uit Colombia heel erg heilig is, maar wij waren hier vooral voor het mooie uitzicht.

Een paar fijne dagen in deze ooit zo beruchte stad. Het is lang niet zo eng als het klinkt maar eerder een moderne prettige stad. Voor ons een prettige afwisseling na de wat kleine dorpen en steden. Nu op weg naar de koffiedriehoek!